![]() |
![]() |
Twoje konto | Zarejestruj | Schowek | Kontakt | Pomoc |
![]() Podstawy architektury oprogramowania dla inżynierów
Rola architekta oprogramowania się zmienia. Dziś jest on odpowiedzialny za wiele spraw, zarówno technicznych, jak i tych wynikających ze specyfiki organizacji, której ma służyć aplikacja. Co więcej, rola architekta nie kończy się na podjęciu decyzji projektowych na początku pracy. Nowoczesne style architektoniczne, takie jak mikrousługi, umożliwiają przyrostowe wprowadzanie zmian, co jednak wymusza ciągłe wypracowywanie kompromisów z innymi kwestiami. Obszar architektury wciąż się zmienia i wymaga podejmowania decyzji. Mało tego, architekt musi bezustannie analizować i aktualizować podstawy, które bierze pod uwagę przy tych decyzjach. Ważne są kontekst, perspektywy i wciąż zmieniający się ekosystem dostępnych technologii. Oto kompleksowy przewodnik po nowych aspektach architektury oprogramowania. Skorzysta z niego zarówno praktykujący architekt, chcący odświeżyć swoje podejście do tego zagadnienia, jak i programista aspirujący do roli architekta. W książce zaprezentowano szereg zagadnień, które mimo zmieniających się uwarunkowań pozostają podstawami, takich jak parametry architektury, wzorce architektoniczne, określanie składników, tworzenie diagramów, prezentowanie architektury, architektura ewolucyjna i wiele innych. Dokładnie wyjaśniono te zasady, które mogą być zastosowane do wszystkich zestawów rozwiązań technologicznych. Przedstawiono niezwykle ważną kwestię analizy kompromisów, która pozwala na obiektywną ocenę rozwiązań technologicznych. Duży nacisk położono na konieczność uwzględniania wszystkich innowacji ostatniej dekady. Najciekawsze zagadnienia:
Przedmowa: obalanie aksjomatów 13
1. Wprowadzenie 17
CZĘŚĆ I. PODSTAWY 2. Myślenie architektoniczne 37
3. Modułowość 49
4. Definiowanie parametrów architektury 65
5. Identyfikacja parametrów architektury 75
6. Pomiar parametrów architektury i zarządzanie nimi 85
7. Zakres parametrów architektury 97
8. Myślenie w oparciu o składniki 105
CZĘŚĆ II. STYLE ARCHITEKTONICZNE 9. Podstawy 123
10. Styl architektury warstwowej 135
11. Styl architektury potokowej 143
12. Styl architektury mikrojądra 149
13. Styl architektury bazującej na usługach 161
14. Styl architektury sterowanej zdarzeniami 173
15. Styl architektury przestrzennej 201
16. Architektura zorientowana na usługi sterowana orkiestracją 223
17. Architektura mikrousług 231
18. Wybór odpowiedniego stylu architektonicznego 249
CZĘŚĆ III. TECHNIKI I UMIEJĘTNOŚCI MIĘKKIE 19. Decyzje architektoniczne 261
20. Analiza ryzyka w architekturze 275
21. Tworzenie diagramów i prezentacja architektury 293
22. Zwiększanie efektywności zespołów 303
23. Umiejętności negocjacyjne i zdolności przywódcze 323
24. Rozwijanie ścieżki kariery zawodowej 339
A. Pytania sprawdzające 347 |
|